Na otázku, jestli se bojí lítat, se smíchem odpovídá, že ne! Jako pilot by chtěl lítat dokud to půjde a procestovat u toho co největší část světa. Zatím byl v Ománu, Švýcarsku, na Kanárech, v Paříži, Indii, Kanadě nebo třeba v Karibiku. Teď lítá pro irský Ryanair, kde je spokojený a protože se v lokalitách moc nezdržuje, zbývá mu i chuť do cestování během  dovolené.

Vojta Pešat, 28 let
Začínal u letových příruček v jedné ostravské firmě. V Travel Service, největší české letecké společnosti, dělal nejdříve na pozemní pozici. Později si udělal typovou zkoušku na Boeing 737 a po výběrovém řízení začal lítat. Momentálně lítá s Boeingy pro společnost Ryanair.

Jaké zažíváš pocity, když s letadlem přistáváš?
Musíš být pořád připravený, že se něco stane, ale z 99 % se nestane nic. Pocit je to jednoduchý. Máš před sebou dlouhou runway, na ní se musíš trefit. Je to jako zaparkovat auto. Není to o pocitech, je to o tom, někam doletět.

CESTA DO OBLAK

Bylo tvým klukovským snem stát se pilotem?
Ano, byl to můj sen. Jako malý kluk jsem byl v kabině Boeingu a když jsem viděl všechny ty čudlíky, řekl jsem si: „Tohle bych chtěl jednou dělat.“ Konečné rozhodnutí potom padlo, když jsem byl v Mexiku na cestách.

Co všechno jsi musel absolvovat, aby ses stal pilotem?
Zdravotní způsobilost – dvoudenní zdravotní test a psychické testy. Každý rok to potom musíš absolvovat znovu. Musel jsem projít celou strukturou výcviku. Začínáš na malých sportovních letadlech. První si uděláš licenci na soukromého pilota, potom na základě odlítaných hodin si můžeš udělat licenci obchodního pilota. S tím už tě můžou zaměstnat v aerolinkách. Přesně takhle jsem to udělal já. Po dalších odlítaných hodinách se ti rozmrazí licence dopravního pilota. Licenci máš pak jenom na jedno letadlo. Já lítám na Boeingu 737. S tím základem si potom můžeš udělat licenci na jakýkoliv typ letadla.
Ze začátku lítáš s instruktorem, pak tě pustí na první sólo. Završíš zkoušku PPL (Soukromý pilot letounu). Dále si musíš ty hodiny nějak odlítat. Správně bys neměl za tyto lety přijmout peníze, můžeš ale někoho vzít s sebou. Já odletěl s přáteli do Ameriky a na Floridě jsme si půjčili letadlo, kterým jsme létali po Státech. Bylo to levnější, tak jsme to udělali takhle.
Za 3 roky se to dá zvládnout. Minimálně to vyjde na milion korun. Potom je potřeba mít štěstí nebo ostrý lokty, aby ses dostal k nějaké pozici v letecké firmě. V Americe je ten proces delší, třeba na 7 let.

PRÁCE PILOTA

Jak moc je pilot časově vytížený?
U Ryanairu to mám tak, že 5 dnů pracuju a 4 dny mám volno. 5 ranních linek, 4 dny volna a 5 odpoledních linek. Travel Service je charterová aerolinka a práce pro ně je sezónní. Třeba měsíc mě nechali na zemi a neletěl jsem ani jednou. Pak v létě se zase nezastavíš a pracuješ až na limitech, které jsou pro piloty povolené.
Teď jsem právě měl pohotovost, která je během těch 5 pracovních dnů. I Když zrovna ráno neletím, musím být nachystaný, že mi můžou zavolat, abych někam dojel a letěl. Do jedné pracovní doby se u Ryanairu vejdou i 4 lety. Tam, zpátky, tam a zase zpátky. Oproti ostatním lidem mám více volného času, ale není to tak, že bych měl každé odpoledne volno. Občas musím vstávat opravdu hodně brzo ráno. Nemám totiž fixní pracovní dobu a nerozlišuju pracovní den, víkend nebo svátek.

Tleskají lidé často? Mají to piloti rádi?
Tleskají často, ale my, jako piloti, to neslyšíme. Není to jenom český zvyk.

Čtěte také: Balů a Terka: „Chceme život prožít a ne jen přežívat. Teď žijeme v USA.“

Je to tak, že pilot vzlítne potom letí autopilot a ty nakonec akorát přistaneš?
Ve skrze to tak je. My ale řídíme autopilota, a ten zase řídí letadlo. Na začátku ho naprogramujeme, po jaké trase chceme, aby letěl a v průběhu letu tu trasu modifikujeme. Není to tak, že by měl autopilot nadvládu, spíš je to automatická a dokonale přesná ruka bez mozku, kterou ovládáš přes počítač. Turbulencím – průletům nekonzistentním prostředím- se snažíme vyhýbat, ale je to složitější, protože často nejsou vidět. Když jsou nějaké silnější turbulence, zeptáme se okolních letadel, jestli mají v jejich letových hladinách taky turbulence, a podle toho můžeme upravit svoji letovou hladinu.

ČAS NA CESTOVÁNÍ

Jak využíváš čas na místě?
Čas využívám hodně aktivně, sportuji. V Ománu, kde jsem byl se společností Travel Service, jsme lezli do kaňonů, kde skáčeš přes vodopády do jezírek. Vylezli jsme tam na nejvyšší horu Ománu. Okolo tebe tam je spousta podobně naladěných lidí. Po těch více než 3 letech u Travel Service už toho bylo moc. Proto mi teď Ryanair tak vyhovuje, jsem vlastně na jednom místě. Ryanair má pěkný bonus, každý pilot má totiž jeden měsíc v roce volno. Díky tomu, že teď tolik necestujeme, mi na to zbývá i chuť.

Změnil se ti pohled na cestování?
Svět se mi zmenšil, protože v tom letadle je všechno pod tebou menší. Evropu tam a zpátky přelítnu během dne dvakrát. Mám pocit, že všechno je blízko. Během dne můžeš být na druhé straně světa. Mně osobně to svět zmenšilo. Dřív jsem si říkal, že je obrovský, dneska si řeknu jedno dvě mezipřistání a jsem tam.
Je spousta míst, která jsem ještě nenavštívil ani přeletem nad nimi, ale také mnoho, nad kterými jsem přeletěl a to je krásný pohled.

Kdybych ti dal letenku kamkoliv na světě, kam bys letěl a proč?
Kamkoliv, třeba do Mexika, Argentiny nebo do Chile, protože se cítím dobře v latinských zemích, ale krásných míst je spousty. Každopádně bych ji ale chtěl zpáteční, protože nejkrásněji je doma.

„Piloti toho musí projít opravdu hodně, aby se jimi stali, tak se s nimi nemusíme bát.“ Pilotem se prý vyplatí být,“ jen je těžké naskočit do toho vlaku, všichni totiž chtějí už zkušené piloty,“ dodává Vojta Pešat pro všechny, kteří o práci pilota přemýšlejí. Práci samotnou Vojta bere jako každou jinou činnost. „Řeknou nám, kam máme letět, a my tam doletíme. I Kdyby tam za mnou byly balíky slámy místo lidí, je to jedno. Pro mě je to let jako let.“